چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

توسعه پایدار کشاورزی و بهره‌گیری از ظرفیت این بخش برای توسعه اقتصادی - اجتماعی و تأمین و پایداری‌سازی امنیت غذایی در کشور، مستلزم برنامه‌ریزی جامع بلندمدت و توجه خاص به سرمایه‌های انسانی است. در سالیان اخیر و به‌واسطه عواملی مانند مهاجرت، افزایش میانگین سنی، کاهش نرخ موالید،پایین بودن جذابیت‌های سکونت در مناطق روستایی و فعالیت در بخش کشاورزی برای جوانان، سرمایه انسانی فعال در این بخش را با تهدیدات جدی مواجه نموده است.«برنامه جامع توسعه ظرفیت‌های جوانان روستایی و عشایری» یکی از فعالیت‌های مهم اجرایی در طرح مذکور است که از سال 1399 آغاز و سه هدف اصلی فرهنگ‌سازی، ساختارسازی و مهارت‌آموزی که در قالب ایجاد و فعال‌سازی کانون‌های جوانان روستایی و عشایری پیگیری می شود. 

مهمترین برنامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده برای ایجاد و فعال‌سازی کانون‌های جوانان روستایی و عشایری در سال 1402 به شرح زیر است:

1. ایجاد کانون‌های جدید در کشور 

تذکر: استان‌هایی که تعهدات مربوط به ایجاد کانون‌های جوانان روستایی و عشایری تا پایان سال 1401 (حداقل چهار کانون) را عملیاتی ننموده‌اند موظف به انجام تعهدات معوق (علاوه بر تعهدات سال 1402) هستند.

2. اجرای نشست‌های هم‌اندیشی بین‌نسلی، دوره‌های مهارتی (پایه و فنی)، کارگاه‌ها، دوره‌ها و بازیدهای ترویجی، حضور در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، رویدادها و مناسبت‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه اعضا برای هدایت شغلی و تحصیلی، ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده، غنی‌سازی اوقات فراغت، ماندگاری در مناطق روستایی و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست.

3. برگزاری دومین همایش ملی کشاورزان جوان ایران 


6.1.10.0
گروه دورانV6.1.10.0