شنبه, 6 مرداد 1403
  • ساعت : ۱۱:۴۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 27
  • کد خبر : ۲۸۵۰۱
دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی خبر داد:
مراسم تقدیر و تجلیل از118برگزیده بخش كشاورزی استان خراسان رضوی

 مراسم تقدیر و تجلیل از118برگزیده بخش کشاورزی در سی و هشتمین دوره برگزیدگان بخش کشاورزی استان خراسان رضوی در تاریخ 31 اردیبهشت سال جاری در سالن اجتماعات هتل ثامن در شهر مشهد با حضور مسئولان ستادی وزارتخانه(دکتر ابراهیمی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مهندس مهاجر معاون وزیر در زراعت وزارتخانه،دکتر علیرضا آل امین قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی)و استانی(معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی ،رئیس سازمان ،مدیران ،کارشناسان،...)برگزیدگان استانی بخش کشاورزی به همراه اعضای خانواده شان برگزار شد.

picture1.jpg

در این مراسم ابتدا پس از تلاوت آیاتی جند از کلام الله مجید و سرود ملی­ کشور،مهندس بیک زاده مدیر هماهنگی ترویج استان خراسان رضوی فرآیند شناسایی،انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی مطالبی برای حضار بیان نمودند.سپس کلیپ روش ها و فعالیت های ترویجی پخش شد.

آقای دکتر قنبری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی: امروز در بخش کشاورزی دارای مسایل و مشکلاتی هستیم که در صورت حل نشدن، هم امنیت تولید و هم امنیت غذایی کشور با مشکل مواجه می شود بعنوان مثال در تامین نیاز گندم کشور سال­هایی به خودکفایی رسیده ایم اما برخی سال­ها دچار مشکل بودیم.وی اظهار کرد: توان خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی را داریم اما حوزه کشاورزی در گام دوم انقلاب نیاز به ریل گذاری جدید دارد به عنوان مثال خراسان رضوی رکورد تولید شیر در هر گاوداری قابل افزایش تا چهار برابر است که از وجود ظرفیت­های زیاد در تولید این محصول نشان دارد.

2_6382043992986688480.jpg

 

   رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت :راهی نداریم که مرزهای تولید و کشاورزی را در نوردیم و به مازاد تولید برسیم و برنامه محور بودن و چشم انداز داشتن در این مسیر باید محقق شود و تولید در بخش کشاورزی باید صادرات محور شود تا هم ارزش افزوده و هم افزایش کیفیت محصولات را موجب شود.همچنین ارتباط با حوزه دانش و دانش بنیان عمل کردن لازمه پیشرو بودن تولید در بخش کشاورزی است و تولید باید با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت انجام شود.

سخنران بعدی مهندس علیرضا مهاجر معاون محترم وزیر در امور زراعت بودند که در خصوص نقش تغذیه گیاهی بویژه پتاس و فسفر در افزایش تولیدات کشاورزی ازجمله گندم و سطح زیر کشت گندم آبی و دیم کشور و نیاز کشور به واردات گندم بدلیل پایین بودن راندمان تولید قلمداد نمود وتاکید کرد که کشاورزان عزیز در این زمینه حساس و فعال باشند.

3_6382043993038253300.jpg

پخش کلیپ قهرمانان و تقدیر از مرحله اول معرفی و از تجلیل برگزیدگان بخش کشاورزی با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام شد. درادامه مهندس طباطبایی معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی،دکترعلیرضا آل امین قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی مطالبی بیان نمودند همچنین سه نفر از کشاورزان برگزیده مسائل و مشکلات و نظرات خودشان در خصوص توسعه کشاورزی بیان نمودند.دکتر ابراهیمی معاون محترم سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص ظرفیت های تولیدات کشاورزی استان خراسان رضوی مطالبی بیان نمودند.

در حال حاضر ما از سرانه آب آیندگان از منابع آب های زیر زمینی برداشت می کنیم و نیاز است هم در بخش منابع آبی و مدیریت مصرف تجدید نظر کنیم و باید به سمت مصرف آب سبز ، کشاورزی دیم و دانش بنیان کردن و توسعه سرمایه های اجتماعی حرکت کنیم .وی افزود: واقعیت این است که ما هم به عنوان بخش کشاورزی باید تلنگری به خود بزنیم و در مصرف آب بخش کشاورزی تجدید نظر کنیم . در حال حاضر میانگین بهره روی آب در کشور ما به شدت پایین است و باید در کشوری که میانگین بارندگی 250 میلی متر است و در سال های اخیر میانگین پایین تر آمده و حدود یک سوم میانگین جهانی است باید تجدید نظر جدی در مصرف آب داشته باشیم.

وی تصریح کرد یکی از رسالت های کشاورزانی که امروز برگزیده شده اند این است که دانش و تجربیات خود را به کشاورزان دیگر منتقل کنند تا بتوانیم با این ظرفیت کشاورزان پیشرو الگوی جدیدی در مصرف منابع آبی ایجاد کنیم.وی در پایان گفت : معرفی کشاورزان برگزیده فرصت مغتنمی است و تعدادی از این کشاورزان در سطح ملی معرفی خواهند شد و شما عزیزان به عنوان سرداران تولید بخش کشاورزی و امنیت غذایی محسوب می شوید و امیدوارم با تلاش و کوشش و همت شما ایرانی آبادتر از گذشته داشته باشیم و برکت آن رادر سفره های مردم

ایران شاهد و ناظر باشیم. دراین مراسم موسیقی سنتی خراسان رضوی و کرمانجی اجراشد و مراسم تقدیر از سایر برگزیدگان ملی و استانی خراسان رضوی در دو مرحله دیگر با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار گردید.

 

منبع خبر
دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0