پنج‌شنبه, 30 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۷/۱۹ 
مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان فارس خبر داد:
از مزرعه كشت گیاهان دارویی زر گیاه واقع در شهرستان فیروزآباد استان فارس بازدید و كیل گیری به عمل آمد

به منظور شناسایی و معرفی بهره برداران و تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی استان فارس ، در تاریخ دوشنبه 27 مرداد ماه سال جاری از مزرعه تولیدی و تحقیقاتی زرگیاه که به همت محمد سجاد و مجتبی قاسم زاده، دانشجویـان مهندسـی  گیاهان دارویی و معطر، که در سال ۱۳۹۰ راه اندازی شد، بازدید و عملیات کیل گیری از دو محصول عمده علف لیمو و استویا به عمل آمد.

در این بازدید کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج و مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به همراه رئیس اداره ترویج ، مسئول باغبانی و کارشناس مسئول پهنه تولیدی شهرستان فیروز آباد اقدام به کیل گیری از دو محصول عمده تولیدی مزرعه مذکور (علف لیمو و استویا ) نمودند که پیش بینی میشود با توجه به کیفیت و کمیت محصول تولیدی، مزرعه مذکور به عنوان یکی از گزینه های انتخاب به عنوان نمونه ملی در سطح کشور مطرح باشد.

مزرعه زرگیاه به وسعت 8 هکتار و دارای 5 هزارمترمربع گلخانه تکثیر می باشد. که علاوه بر مزرعه اصلی 20 هکتار مزارع تحت پوشش در استان فارس دارد. این مزرعه دارای واحد تحقیق و توسعه، واحد تکثیر بصورت سینی نشاء و قلمه، واحد تولید بذر و دانه و همچنین واحد آموزش  و ترویج میباشد که  در جهت ترویج و الگوسازی کشت گیاهان دارویی علاوه بر برگزاری کلاس های تخصصی در شهرهای مختلف کشور(تهران، شیراز، اهواز، بوشهر ، مشهد و ..) ، بیش از ۱۰۰۰ ساعت مشاوره و پشتیبانی تلفنی و حضوری به هموطنان ارائه داده و همچنین بیش از ۲۰۰ هکتار مزرعه گیاهان دارویی در سراسر کشور راه اندازی و تامین نهاده کرده است.

گیاهان دارویی که در مزرعه زرگیاه کشت و تکثیر میشوند شامل استویا (بزرگترین مزرعه تکثیر و تولید در کشور، اولین تولید کننده بذر استویا با قوه نامیه بالای 80% در ایران) ، علف لیمو (بزرگترین مزرعه تکثیر و تولید در کشور) ،  گندم سیاه (اولین کشت در کشور)، چیا ( اولین کشت در کشور) میباشند.

همچنین  به لیمو،  مرزنجوش ، ژرانیوم، همیشه بهار، گاوزبان ایرانی، گاوزبان اروپایی، زوفا، ارقام مختلفی ازاسطوخودوس، رزماری، مریم گلی، مریم گلی بنفش، مریم گلی طلایی ، سرخارگل، آرتیشو ، وتیور، بومادران زرد، بومادران سفید ، رازک ، نعنافلفلی ، آشواگاندا ، ریحان مقدس، گزنه، آویشن باغی ، آویشن شیرازی ، آویشن خزنده ، آویشن هندی، آویشن دنایی، آویشن کاکوتی، و... از دیگر گیاهان دارویی میباشند که در سطحی کمتر در این مزرعه تولید میگردند.

امتیاز :  ۲/۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0