پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ 
مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان فارس
آیین سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش كشاورزی استان فارس برگزار گردید.

آیین سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان فارس در سال 1397 ، با حضور عنایت الله رحیمی استاندار فارس ، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  ، علی‌اکبر مویدی  معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش وترویج کشاورزی ، مدیران سازمان جهاد کشاورزی و بهره برداران نمونه استان در روز یکشنبه مورخه 27 بهمن ماه سال جاری در شیراز  برگزار گردید.

انتخاب تولید کنندگان و بهره برداران نمونه و برتر بعنوان یک روش ترویجی با اهدافی چون ارتقاء جایگاه حرفه ای کشاورزی ، ايجاد انگيزه براي فعالان بخش كشاورزي و تشويق آنان براي تلاش و استمرار در توليد ، الگو سازي و معرفي الگو و مصداق قابل اعتماد همراه با بهره وري مطلوب در توليد برای ساير توليد كنندگان و بهره برداران وزمینه سازی برای تبادل تجربیات وتوسعه رقابت پذیری دراکثر کشورها معمول بوده و در استان فارس نیز همواره ازجایگاهی خاص برخوردار بوده است. بطوری که در 33 سال گذشته همواره شناسایی ، انتخاب و معرفی وتجلیل از تولید کنندگان برترصورت پذیرفته است.

ازشروع فصل زراعی ، ستاد انتخاب نمونه ها وکمیته های تخصصی بامحوریت مدیریت هماهنگی ترویج، درسه گام اصلی اطلاع رسانی ، ثبت نام وانتخاب نمونه ها ازسطح شهرستان تا سطح ستاد براساس وظایف تعریف شده اقدام به شناسایی ، انتخاب ومعرفی نمونه ها می نمایند.

مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان فارس در سال 1397 با تشکیل 17 جلسه کمیته های تخصصی و بررسی ستادی و میدانی، از بین 267 پرونده ، 77 نفر را به عنوان برتر استانی انتخاب و معرفی نمود که ازمجموع 7 7نفرنمونه بخش کشاورزی استان فارس درسال 1397 ، تعداد  5 نفر با توجه به عملکردوشاخص های فنی وترویجی بعنوان نمونه های ملی انتخاب گردیدند که با اهدا تندیس و لوح سپاس از آنها تجلیل شد. در این مراسم و قبل از تجلیل از بهره برداران نمونه استان ، مسئولین استانی و ملی به بیان نقطه نظرات و دستاوردهای بخش کشاورزی پرداختند.

در این مراسم مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:

 باید با استفاده از کشاورزی دانش بنیان به پیشبرد استان فارس به عنوان ایران کوچک کمک کنیم از این رو مسئولین باید در خدمت کشاورزان باشند و بهره برداران بخش کشاورزی با اعتماد به مسئولین زمینه بروز این مهم را فراهم کنند. سید محسن قائمی افزود: به دنبال پیشرفت بخش کشاورزی استان فارس هستیم چرا که این استان 10 درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را به عهده دارد. وی با اشاره به نزول رحمت الهی در دو سال اخیر که باعث افزایش عملکرد محصولات کشاورزی شده است، تصریح کرد: لازمه تداوم این امر توجه ویژه به مسئله زکات است. قائمی با اشاره به اینکه در آستانه دومین سال صدور بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری قرار داریم، اظهار کرد: ما همه معتقدیم که این بیانیه یک منشور مترقی است و می تواند سرلوحه کارها و اهداف عالیه انقلاب اسلامی باشد.

در ادامه آقای دکتر رحیمی استاندار فارس بیاناتی را ایراد نمود .وی کشاورزی در فارس را یکی از بخش های دیرپایی دانست که مردم در آن تجربه های خوبی را اندوخته و به عنوان طلایه دار امنیت غذایی کشور مطرح بوده و هستند. عنایت الله رحیمی روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه در آئین سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه کشاورزی به عنوان یکی از بخش های اساسی اقتصاد کشور در زمینه های تولید مواد غذایی، ارزش افزوده اقتصادی و در بُعد ایجاد اشتغال است، تصریح کرد: این مجموعه برای استان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و دارای پتانسیل ها، توانمندی ها و فرصت هایی و نیز با تهدیداتی مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی به سمت و سویی باشد که با استفاده بهتر  از توانمندی ها، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، افزود: وجود اراضی حاصلخیز، اقلیم معقول و مطلوب، تجربه خوب مردمان این سرزمین در قالب اندوخته های تجربی که در طول حیات بخش کشاورزی توانستند دوام داشته باشند، نیروی انسانی فعال و علاقه مند در بخش کشاورزی، وجود یکی از قطب های علمی کشور در قالب دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، همگی از توانمندی های بخش کشاورزی استان فارس است.

آقای دکتر مویدی معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، دیگر سخنران این مراسم بود و برلزوم توجه بیشتر به خلاقیت و نوآوری از سوی کشاورزان خصوصا در شیوه‌های نوین کشاورزی تاکید و آن را لازمه رشد کمی و کیفی در این عرصه دانست.علی‌اکبر مویدی با بیان اینکه افزایش تولیدات بخش کشاورزی خصوصا در اراضی تحت مدیریت کشاورزان نمونه استان فارس به واسطه ارتباط موثر آنها با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی محقق شده است، گفـت: کسانی به خوبی می‌توانند از دانش روز استفاده کنند که آمادگی پذیرش امور خلاقانه و نوآوری در کشاورزی پیشرفته را داشته باشند. وی تصریح کرد: ارج نهادن به تلاش قهرمانان تولید تنها یکی از وظایف ماست و وظیفه اصلی ما شنیدن و اجابت مطالبات کشاورزان است.

او افزود: شاید برخی خیلی علاقمند نباشند که کشاورزان در حضور مسئولان صحبت کنند، چون نگران هستند، اما امروز در این آئین تعدادی از آنها و نمایندگانشان صحبت کردند و این دلیلی بر فرهیختگی استان فارسی‌هاست. معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور بیان کرد: اگرچه در سال‌های پس از انقلاب تاکنون بخش کشاورزی درگیر مشکلاتی بوده، اما امروز در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب از رشد بسیار بالایی برخوردار است. مویدی خاطرنشان کرد: علی‌رغم محدودیت‌های بسیار اقتصادی و مالی، نظام در چهار دهه گذشته به ارتقای امنیت غذایی با تکیه بر تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، اهتمامی ویژه داشته است.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور عنوان کرد: اتحادی که در قطب اصلی کشاورزی کشور "استان فارس" وجود دارد، عامل موفقیت و پایداری آنها در بخش کشاورزی را سبب شده است. وی اظهار کرد: تولید کنندگان استان فارس پذیرش خوبی نسبت به راهکارهای علمی و فن آوری های نوین دارند و همین موضوع سبب شده کشاورزی این استان بعنوان یک قطب اصلی و یک کشاورزی پیشرفته نسبت به بسیاری از استان های کشور باشد.

در ادامه  محمدمهدی قاسمی ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، با اشاره به اینکه 10 درصد امنیت غذایی کشور وابسته به تولیدات استان فارس است، گفت: قدردان سربازان عرصه امنیت غذایی کشور و کشاورزان پیشرو هستیم.

وی از راه‌اندازی باشگاه کشاورزان نمونه استان در آیند‌ه‌ای نزدیک خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت تشکل کشاورزان نمونه و ساماندهی کشاورزان به عنوان مشاوران مسئولان استان و شهرستان‌ها در این باشگاه دنبال می‌شود. قاسمی با بیان اینکه بهره‌وری از آب باید بیش از دو برابر چیزی که امروز استفاده می‌کنیم، باشد، گفت: این مهم با بگارگیری علم و دانش بنیان کردن کشاورزی که از نظام بهره برداری، تشکل‌ها و تهیه نهاده ‌های اولیه تولید آغاز می‌شود و تا مدیریت تولید و بازار ادامه می‌یابد، عملی می‌شود. او تاکید کرد: اگر نظام بهره‌برداری ما سنتی و خرده مالکی باشد کماکان مشکلات برقرار خواهد بود و در این صورت امکان بهره مندی از فنون نوین برای کشاورز خرد میسر نخواهد شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: باید بپذیریم که در قالب تشکیلات و نظام‌های بهره برداری  خودمان را ساماندهی کنیم.

قاسمی عدم وجود زنجیره‌ های تولید و فناوری در عرصه کشاورزی را یک اشکال بزرگ دانست و گفت: اگر زنجیر‌ه‌‌های تولید در استان ایجاد کرده بودیم امروز شاهد این نبودیم که علی‌رغم اینکه با زحمات و کمبود نهاده‌ها، تولیدات خوبی را رقم زده‌ایم اما درآمد کشاورز ناچیز باشد. او تاکید کرد: تشکل‌های ما باید هسته اجرایی زنجیره‌های تولید شوند، البته هسته‌هایی که برآمده از جامعه کشاورزی و منتخب و مورد اعتماد کشاورزان با شند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در عرصه‌های حمایتی برای دولت در این استان هزینه ایجاد شده است، افزود: دولت نیز با تمام توان، علی‌رغم شرایط مالی حاکم بر کشور تلاش کرده تا از بخش کشاورزی حمایت کند. قاسمی اضافه کرد: امید است با برنامه ریزی‌های بهتر و حمایت‌های موثرتر، عرصه کشاورزی را پر رونق تر ببینیم و بهره وری را افزایش دهیم. او یادآور شد: امکان تولید و کشت و کار در صورت متوسل شدن به روش‌های علمی و نظام نوین ترویج که مورد حمایت دولت است، وجود دارد.

در این آئین که با حضور عنایت اله رحیمی استاندار فارس، علی اکبر مویدی معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد از تمبر اختصاصی "سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان فارس" رو نمایی شد.

همچنین به منظور توانمند سازی و افزایش مهارت نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی و همکاری علمی و مهارتی و یکپارچه سازی در امر سیاست گذاری تفاهم نامه مشترکی بین سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس منعقد شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0