جمعه, 10 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۳/۲۷ 
  • تعداد بازدید : 270
  • کد خبر : ۲۳۵۸۲
توان افزایی اشتغال محور زنان روستایی و عشایری

توان افزایی اشتغال محور زنان روستایی و عشایری

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در نشست ارایه گزارش عملکرد دفاتر ستادی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی که روز چهارشنبه 26 خرداد در سالن فجر سازمان برگزار شد، گفت: طرح توان افزایی اشتغال محور زنان روستایی و عشایری، رویکرد اصلی این دفتر است.

مهندس فروغ السادات بنی‌هاشم با بیان اینکه جمعیت زنان روستایی و عشایری ۱۰ میلیون نفر است که ۶ میلیون نفر بالای ۱۸ سال و ۷۰ درصد از آنها باسواد هستند، اظهار کرد: بُعد خانوارها در شهر و روستا به هم نزدیک شده است و متاسفانه ما کاهش ازدواج را در میان دختران روستایی حتی بیشتر از جمعیت دختران شهری داریم.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری با بیان اینکه کارآفرینی، ظرفیت‌سازی، نهادسازی و شبکه‌سازی چهار محور اصلی فعالیت‌های این دفتر به شمار می‌رود، گفت: تمام این فعالیت‌ها باید منجر به مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی زنان روستایی و عشایری و بهبود درآمد و معیشت خانوارهای روستایی شود.

وی در حوزه ظرفیت‌سازی طرح تسهیلگران، در حوزه نهادسازی طرح توسعه صندوق‌های خرد زنان روستایی و در حوزه شبکه‌سازی تجمیع و شبکه‌سازی صندوق‌های خرد در هر شهرستان را معرفی کرد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی افزود: در سال گذشته ۲ هزار نفر آموزش دیدند و ۹۰۰ نفر مشغول به کار شدند که ۴۲ درصد اشتغال بر اساس منابع و استعدادهای استانها بوده و باعث بهبود معیشت خانوارهای روستایی و افزایش درآمد آنها شده است.

مهندس بنی هاشم پرورش زنبور عسل، پرورش بلدرچین و پرورش مرغ خزک و همچنین پرورش کرم ابریشم را از مهم‌ترین این آموزش ها برشمرد و تصریح کرد: یکی از حوزه‌های مهم ایجاد اشتغال در بین زنان روستایی و عشایری پرورش کرم ابریشم است که با در نظر گرفتن زنجیره تولید و افزایش درآمد خوبی که در چند سال اخیر داشته است موجب درآمد زایی خانوارهای روستایی شده و ما پیگیر تبدیل پیله به نخل با دستگاه هستیم که این زنجیره را تکمیل کند.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری در خصوص مشارکت زنان با محوریت تولید محصول سالم و گواهی شده گفت: این طرح از سال ۹۶ آغاز شد که اول فقط به صورت آموزش بود. در سال ۹۷ هر استان یک محصول و با استقبال زنان روستایی و عشایری مواجه شد که در سال ۹۸ به تولید 100 محصول سالم با پروژه بهبود تغذیه توسعه باغچه های خانگی رسید.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ پروژه گیاهان دارویی نیز به آن اضافه شد و  به ۳۰۰ محصول افزایش یافت و در سال ۱۴۰۰ برنامه ما اضافه کردن تولید کمپوست به این زنجیره است.

مهندس بنی هاشم همچنین از ۶۷۰۰۰ نفر آموزش و ایجاد ۲۰ هزار باغچه سلامت که باعث ۷۵ درصد کاهش مصرف سموم شیمیایی شده است خبر داد و افزود: بازار فروش مجازی تولیدات زنان روستایی و عشایری برای تعداد محصولاتی که مازاد تولید داشتند نیز از برنامه‌های مهم این دفتر در سال 1400 است.

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0