پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۳/۲۷ 
  • تعداد بازدید : 211
  • کد خبر : ۲۳۵۸۱
ایجاد یك نظام ترویج كشاورزی منعطف مسأله محور و دانش‌بنیان

ایجاد یک نظام ترویج کشاورزی منعطف مسأله محور و دانش‌بنیان

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در نشستی که به منظور ارایه گزارش عملکرد دفاتر ستادی سازمان در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روز چهارشنبه ۲۶ خرداد برگزار شد، تاکید کرد: چشم‌انداز این دفتر ایجاد یک نظام ترویج کشاورزی منعطف مسأله محور و دانش بنیان است.

دکتر موموندی افزود: دو موضوع مداخله فعال ارتباطی در طول زنجیره تامین و توانمندسازی نیروهای انسانی، تشکل‌های مردمی، کارگزاران و جوانان روستایی و عشایری از اهداف اصلی این دفتر به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی ضمن تشریح 10 فعالیت و پروژه مهم این دفتر، مهم‌ترین برنامه این دفتر را ترویج بهبود مدیریت محصولات کشاورزی و منابع طبیعی عنوان کرد. وی افزود ۳ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۳۲۴ بهره‌بردار تحت پوشش داریم که 787 هزار و 898 نفر از آنها آموزش های گروهی ۲ میلیون و 728 هزار و 426 نفر آموزش‌های انفرادی را فرا می‌گیرد که این آموزش ها بر اساس روش های مشارکتی متنوع در حال اجرا است.

وی ادامه داد، سایت‌های جامع الگویی ترویج کشاورزی پایدار ۱۷۴۲ مورد، 144سایتIPCM  و ۶۰۹ مورد کانون یادگیری، ۹۲۶ مورد مزارع نمایشی و همچنین سایت‌های IPM/FFS از جمله روش های مشارکتی توانمندسازی بهره برداران محسوب می شود، که در سال 99 در کل کشور اجرا شده است.

دکتر موموندی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ترویجی، روز مزرعه که صددرصد با مشارکت بهره‌برداران است و روز انتقال یافته و هفته انتقال یافته‌ها که با مشارکت محققان است را از دیگر روش‌های مشارکتی آموزشی عنوان کرد و گفت: آموزش‌های انفرادی توسط کارشناسان مروج صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۶۵۷ دوره ترویجی آموزشی کمتر از یک روز، هزار و 21 کارگاه ترویجی، 9 هزار و 103 بازدید های ترویجی صورت گرفته است، گفت: فرایند نوآوری از شروع تا تغییر رفتار باید صورت گیرد برای مثال در پروژه ترویجی تولید محصولات گواهی شده این فرایند از آغاز تا اثربخشی آن که کاهش مصرف سموم کشاورزی، افزایش تولید، افزایش درآمد، کاهش درصد تلفات، کاهش خسارات ناشی از آفات، کاهش مصرف کود شیمیایی است، انجام و ارزیابی شده است.

دکتر موموندی از اثربخشی فعالیت‌های ترویجی به تفکیک استان ها در پروژه های متنوع سخن گفت و افزود: طرح نجات دریاچه ارومیه، برنامه جامع توسعه، بازنگری و اصلاحات بنیادین در انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر کشاورزی، توسعه ظرفیت‌های جوانان روستایی، برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی ترویج نوآوری و چاپ فصلنامه مروج از دیگر فعالیت‌های مهم دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0