شنبه, 29 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۱۵:۰۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 16
  • کد خبر : ۳۱۰۱۷
دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی خبر داد:
شناسایی، انتخـاب، مسـتندسازی و معرفی ایـده‌هـا و تجارب قابل گسترش در این بخش با الگوبرداری از شـیوه

 اولین جلسه کارگروه تخصصـی مشورتی رهیافت‌ها، الگوها و روش‌هاي ترویجی مؤسسـه آموزش و ترویـج کشاورزي با عنوان «طراحی مدل مناسب و متناسب با شـرایط حاکم بر بخش کشاورزي کشور برای شناسایی، انتخـاب، مسـتندسازي و معرفی ایـده‌هـا و تجارب قابل گسترش در این بخش با الگوبرداري از شـیوه TED»؛ در موعد مقرر در مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار گردید. در ابتدای جلسه، جناب آقای دکتر قاسمی معاون دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، ضمن بیان اهمیت راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی، به معرفی ترکیب کارگروه رهیافت‌ها، الگوها و روش‌های ترویجی و توضیحات کلی در خصوص موضوع اولین جلسه پرداختند.

photo11069565274.jpg

سپس در ادامه جناب آقای دکتر موموندی؛ مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه‌های اقدام کارآمد، دقیق، عملیاتی و قابل ارزیابی، بر نقش آفرینی متخصصان و مروجین بخش کشاورزی در تغییر رفتار و متقاعدسازی مخاطبان اشاره‌ای داشتند. به اعتقاد ایشان رهیافت‌ها و روش‌های ترویجی متعدد و متنوعی در طول زمان متناسب با شرایط، موضوعات و مقتضیات زمانی خاصی شکل گرفته و تکامل یافته‌اند. امروز با توجه به مسائل نوظهور و نیازهای جدید، لازم است با بهره‌گیری از درس‌آموخته‌ها و تجارب موفق جهانی بازنگری و به‌روزرسانی نسبت به روش‌ها و الگوهای فعلی داشته باشیم. در این زمینه به ظرفیت مدل «TED» به‌عنوان یکی از روش‌های کارآمد و شناخته‌شده برای الگوبرداری و متناسب‌سازی با شرایط بخش کشاورزی کشور اشاره نمودند.

photo11069565188.jpg

سپس از حضار خواستند در قالب طوفان اندیشه به بیان ایده‌ها و پیشنهادهای خود پیرامون طراحی مدل مناسب شناسایی، انتخاب و معرفی ایده‌های قبلا گسترش در بخش کشاورزی بپردازند. در این خصوص سرکار خانم دکتر اقدسی با اشاره به خلاء چنین رهیافت‌هایی در بخش کشاورزی، استفاده از مدل «TED» را تابلویی برای معرفی و ترویج ایده‌ها، تجارب موفق و حتی گاهی ناموفق کشاورزان پیشرو خواندند که قابلیت استفاده توسط کشاورزان (انتقال و اشتراک‌گذاری تجارب با سایر کشاورزان)، محققان و مروجان دارد. با این حال با توجه به وجود نمونه‌های بومی این مدل در کشور، خواستار فراهم‌سازی زمینه برای بهره‌مندی از تجارب متخصصان زمینه‌های مشابه و مشاوره‌های تخصصی بودند.

photo11069565765.jpg

جناب آقای دکتر خداوردیان نیز تدوین شیوه‌نامه و تشریح دقیق مخاطبان، نحوه تعامل برقرارکردن، انتخاب و ارزیابی ایده‌ها در فرآیند مذکور را امری ضروری دانستند. سرکار خانم مهندس حسینی نیز بر قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن فرآیند شناسایی و معرفی ایده‌های بخش کشاورزی در قالب این مدل تأکید داشتند. در این زمینه جناب آقای دکتر میرزایی با اذعان به کم‌توجهی به فاز مطالعاتی پروژه‌ها در کشور، مطالعه دقیق و عمیق و در نظر گرفتن همه ابعاد و عوامل اثرگذار برای اجرای این مدل ( اعم از ساختار اجرایی، تیم پشتیبان و تأمین مالی) را به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌های اصلی آن مطرح نمودند. جناب آقای دکتر متولی نیز معتقدند بودند تا زمانی که اصول این مدل با توجه به شرایط کشور و بخش کشاورزی متناسب‌سازی نگردد، نمی‌توان به اجرای کارآمد آن امیدوار بود. طبق اظهارات ایشان زمانی می‌توان از مدل «TED» الگو و ایده گرفت که اقدامات مستمر و هدفمندی با مشارکت تمامی دست‌اندرکاران، متخصصان و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی در جهت تدوین دستورالعمل صورت گیرد و آموزش‌های لازم به مجریان داده شود. سرکار خانم دکتر عظیمی پیشنهاد شناسایی مؤلفه‌های لازم برای طراحی مدل «TED» و متناسب‌سازی آن برای مؤسسه آموزش و ترویج و سپس مشخص‌نمودن نقش و وظایف هر یک از دفاتر و معاونت‌های مرتبط بودند. جناب آقای مهندس پیروشعبانی نیز بهره‌مندی از پیشنهادهای صاحب‌نظران و راه‌اندازی سامانه‌ای جهت ساماندهی و تسریع فرآیند شناسایی، معرفی و انتخاب ایده‌های قابل گسترش را توصیه نمودند. سرکار خانم دکتر مصطفوی بر تشکیل تیم مطالعاتی و ارائه آموزش‌های لازم تأکید نمودند. پس از تبادل نظر بین حضار، در پایان مقرر گردید شیوه‌نامه پیشنهادی «کنفرانس کاپ ایران1» به‌عنوان مدل الگوبرداری شده از شیوه «TED»، توسط اعضا مطالعه و پیشنهادها و نظرات تکمیلیآنان در جلسات آتی اتخاذ و به اشتراک گذاشته شود.

 

[1] کشاورزی، امنیت غذایی و پایداری

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0