جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ 
  • تعداد بازدید : 1054
  • کد خبر : ۲۱۷۴۸
دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی خبر داد:
بازدید از سایت الگویی زنبور عسل و كلزا

باتوجه به وابستگی بیش از ۸۵ درصدی ایران برای تامین  دانه های روغنی و با توجه به اینکه روغن از کالاهای اساسی و ضروری کشور  می باشد  افزایش کشت کلزا که دانه های آن  دارای بیش از ۴۰ الی ۴۵ روغن و ۲۵ الی ۳۵ درصد پروتئین بوده و کنجاله  آن در تغذیه دام و طیور استفاده می شود در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. کلزا همچنین گیاه مناسبی برای تناوب با گندم می باشد. افزایش سطح زیر کشت کلزا  موجب  خواهد  شد  که زنبورداران منابع جدیدی برای تامین شهد و گرده داشته باشند و ضروری است نسبت به  مدیریت خاصی برای کلنی های زنبورعسل در کنار این محصول اعمال کنند.

 از سوی دیگر  تاثیرات مثبت کمی و کیفی که زنبورعسل با گرده افشانی بر روی کلزا ایجاد می کند از جمله افزایش تعداد دانه در بوته، وزن هزار دانه و درنهایت  افزایش عملکرد کلزا ، موجب شده سایت الگویی زنبور عسل و کلزا در ایستگاه  گاو دشت استان مازندران با ۱۲۰ هکتار کشت کلزا در سال ۹۸ ایجاد شود. اهمیت استراتژیک  کشت کلزا و اثر متقابلی  که زنبورعسل و کلزا بر روی یکدیگر ایجاد می کنند و شرایط خاصی مدیریتی  زنبورعسل راستا جلسه ای  با حضور مهندس آهنگری رئیس ایستگاه گاودشت، آقای مهندس غلامی رئیس مرکز جهاد کشاورزی بندی ، آقای میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان مازندران ، آقای مهندس راستگو رئیس اداره  ترویج استان مازندران ، تعدادی از زنبورداران پیشرو استان که کلنی های زنبورعسل در سایت مستقر کردند و دکتر افروزان از دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در تاریخ ۳۰ بهمن ماه در ایستگاه گاو دشت برگزار شد.

در این جلسه مسائل و مشکلات و  همچنین مزایایی استقرار  کلنی های زنبورعسل در کنار کلزا مورد بررسی قرار گرفته.   سپس از کلنی های مستقر شده  در کنار کلزا بازدید کردند. در این  جلسه  مقرر شد زمان سم پاشی کلزا به  زنبورداران  اطلاع رسانی  شده  و  از سموم کم خطر برای حشرات استفاده شود.  همچنین  روشهای مدیریت  تغذیه مناسب برای کندوها اعمال و چالش ها و مزایای استقرار کلنی های زنبورعسل در کنار کشت کلزا جهت توصیه به زنبورداران کشور ثبت شود. همچنین پیشنهاد  شد اتحادیه زنبورداران درصدی از اعتبارات خود را جهت آموزش و تحقیق اختصاص دهد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0